Intro op haar website: “Everything changes and moves”
Het gaat om het steeds weer nieuw kijken. Naar de omgeving, naar de kunst en naar onszelf. De enige manier om in beweging te blijven is nieuw kijken. De tijd en beweging hebben met elkaar te maken. De mens heeft allerlei manieren gevonden om de tijd aan te geven. Het uurwerk, de pendel, de zonnewijzer, allemaal verbonden met het leven op deze aarde. Want tijd is iets wat wij nodig hebben om ons te begeleiden in het dagelijks bestaan. Maar bestaat tijd echt? James Brockway maakte daarover het volgende gedicht:
Time is a feeling in the air
Time’s not really there
But man, as history shows
Lives by illusion. Time comes and goes.
Vele gedichten hebben de “Tijd” als onderwerp. Het is een intrigerend fenomeen dat we nooit helemaal zullen kunnen begrijpen, maar waar we wel dagelijks mee leven. Bedenk maar hoe de tijd soms voorbij lijkt te vliegen of tergend langzaam voorbij lijkt te kruipen. De beleving bepaalt de ervaring.
Winnie Teschmacher
En verder nog op haar site:
Winnie:
Glas is op zichzelf een zeer zuiver materiaal. Dat wil ik eer aan doen. De helderheid en schijnbare eenvoud van mijn beelden vraagt om een perfecte beheersing van de techniek. Ik zal er waarschijnlijk wel de rest van mijn leven over doen voor ik alles kan maken wat ik zou willen. Op dit moment kunnen mijn handen mijn gedachten nog altijd niet altijd bijhouden.
Tijdens mij beginperiode vond ik het belangrijk om alles zelf te blijven doen, maar dat is te veel gevraagd van een mens, dat werkt gewoon niet. Ik kies voor een veelvoud aan technieken en delegeer daar soms in aan derden.
- Het gebogen glas maak ik in principe zelf, dat zou ik niet kunnen en willen uitbesteden, tenzij het om heel grote stukken gaat. Voor dergelijk grote beelden ga ik naar een fabriek die zich totaal naar mijn wensen kan richten.
- Voor werken met het optische glas heb ik alle mogelijkheden in eigen atelier; ovens, slijpapparatuur. Door de jaren heen heb ik alles verzameld om te kunnen creëren wat ik wil. Belangrijk blijft voor mij het werken met vakmensen (o.a. uit Tsjechie) wier kennis van techniek mij weer op een hoger plan kan brengen.
- Glasblazen vind ik het mooiste wat er is en dat had ik graag zelf willen blijven doen. Dat was niet mogelijk. Dan had ik o.a. enorm grote glas -en koelovens moeten beheren. Vanwege de technische realiseerbaarheid ben ik gaan samenwerken met de Engelse glasblazer Neil Wilkin, een meesterblazer die een absoluut streven naar perfectie heeft en een verbazingwekkende verfijning in zijn bewegingen. Bovendien kan hij zich totaal openstellen voor het samenwerken met een andere kunstenaar. Ik presenteer hem mijn tekeningen en ideeën en begeleid hem continu tijdens het blaasproces. Op het moment dat ik weg ben is hij al mijn ideeën vergeten. Hij kan zich zo leeg maken dat hij een instrument wordt voor de ander. Dat is bijzonder voor iemand die zelf kunstenaar is.
Inmiddels combineer ik mijn glasobjecten ook met metaal en hout. Tevens maak ik gebruik van teksten en fotografische afbeeldingen. Het fotografische aspect is zelfs een belangrijk onderdeel van mijn werk geworden.
Zoals ik kies voor een veelvoud aan technieken kies ik ook voor een veelvoud aan materiaal. Het gaat om wat ik wil laten zien en vertellen, maar het transparente en de helderheid blijven voorop staan. ALTIJD
CV van haar website
1982-1984 | Academie Beeldende Kunsten te Rotterdam, Beeldhouwen |
1983 | Eigen glasatelier te Den Haag |
1989-1993 | Freelance ontwerpster Unica, glasfabriek Royal Leerdam |
1989-heden | Regelmatige werkperiodes bij glaskunstenaars in Tsjechië en Slowakije. |
1990 | Verhuizing en uitbreiding atelier naar boerderij in Vlaardingen |
1990 | Scholarship Pilchuck Glass School, Seattle U.S.A |
1992 | Bernardine de Neeve Prijs: Stimulansprijs Talent in glas |
1993-heden | Regelmatige werkperiodes bij glasblazer Neil Wilkin in Engeland |
1994 | Deelname internationaal Symposium Optisch Glas te Bratislava, Slowakije |
1994-heden | Collectie ontworpen en in productie genomen voor Designglas, Alterego |
1995-1999 | Freelance ontwerpster gebruiksglas diverse fabrieken mede organisator beeldentuin: “Garden of Delight” |
1996 | Deelname internationaal Symposium Glas, Slowakije |
1996 | Deelname internationaal Symposium Glaskunst en Techniek, Frankrijk |
1999 | Cultuurprijs stad Vlaardingen voor “The Garden of Delight” |
1999 | Installatie “Transparent Body” met catalogus |
2008 | Directeur van de KetelFactory te Schiedam |